måndag 9 februari 2015

Fårskinn och nya strumpor

Häromdagen anlände det fårskinn jag hade turen att vinna i utlottningen av StickaMeras och Dödergöks uppifrån-och-ner-KoftKAL. Det är så glansigt, krulligt, mjukt och mysigt att alla vill sitta i just det soffhörnet, och det har redan hänt att familjemedlemmar försöker smuggla med sig det in på sitt eget rum istället för som nu i gemensamma utrymmen. Så här ser det ut:

Jag är så uppriktigt lycklig över det!

När jag inte sitter och myser och klappar fårskinn har jag lyckats avsluta ett par strumpor. De har varit på gång sedan början av december, och jag har nämnt dem här förut, Pucker. Här gäller det verkligen att bara lydigt följa mönstret och sticka på, för börjar man tänka själv är det kört, jag kan i alla fall inte få min hjärna att förstå hur det fungerar... Så här blev mina:

Mönstret är gratis på Ravelry, så jag kan i alla fall berätta så mycket att det handlar om lyfta maskor i parti och minut, och det går inte att sticka dessa i mörker. Men jag rekommenderar de varmt, de är som the Knitmore Girls säger ett riktigt chipsmönster - bara en till...och en till...Välj mycket kontrasterande färger eftersom mönstret är så tätt och intensivt!

Min rekommendation för dagen är sällskapsspelet Ubongo (ja, nu går länken till Wikipediasidan, vill inte styra er till någon särskild försäljare, men finns i vanliga leksaksaffärer), där man på tid ska pussla ihop olika tetrisliknande byggklossar i bestämda mönster. Finns i flera olika svårighetsgrader i samma spel (beroende på hur många klossar man använder) vilket gör det möjligt att spela vuxna och barn på samma villkor. Alltid roligare!! Tycker man det är för lätt finns Ubongo Extrem med sexkantiga bitar, vilket i julas resulterade i enorm frustration hos släkten i julas - det är rätt svårt... Vi fastnade hela familjen i går kväll, vilket gjorde att samtliga mellan 4 och 40 började veckan med sömnminus.
Ta hand om er, vi hörs igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar