tisdag 20 januari 2015

Koft-KAL del 11? - livet efter KALen

Några få dagars tråkstickning på ett underlägg till kökssoffan i hemskt svårstickat boucle-garn med stickor 12 - kommer bli mycket mjukt, varmt och fluffigt men en rak rektangel med ett garn där ett nystan - 50 g - är 20 m men är inte tillräckligt stimulerande. Jag har lovat mig själv att sticka ett nystan per kväll så är jag snart klar - det är inte ofta man kan lova den mängden, men här är det inte svårt, 5-6 varv... Men igår kväll kunde jag inte låta bli. Jag inser att koftstickning kommer att vara förändrat för mig nu. Jag kan mycket väl tänka mig att ibland sticka efter mönster för att få inspiration och lära mig nya varianter, men min nya grundkofta kommer ju att vara uppifrån-och-ned med egna mått så länge jag har ideer.
Jag lade alltså ned bouclefilten, stor som ett halvt får och lika varmt - och började testa på nästa koftas provlapp.
Så här tänkte jag:
Första garnet (gröna) är Hjertegarn Alpaca Silk, ett garn jag gillar mycket men som nu säljs ut i alla affärer jag varit i då det antagligen inte görs längre. Köp om ni trillar över en koftmängd!
Det andra garnet är Colinette Jitterbugg, som jag varit sugen på länge, men inte kommit mig för att köpa. Men nu, för att fira ett eller annat i höstas - handlade jag ett nystan pastellfärger "Sweet Dreams" hos Garnkorgen.
Det ljusblåa är också Alpaca Silk.
Nederst är 2 varv av grön alpaca och 2 varv Sweet Dreams.
Därovan ett test med rätstickning i färgbytet. Idén skrotas.
Ovanför -  som nedersta varianten men med lyfta gröna maskor, som jag tänkte ha i raglankanten, dvs på fyra ställen på oket.
Högst upp randning i grönt, Sweet Dreams och ljusblått.
Jag tror det kommer bli varianten med lyfta maskor, och håller en tumme för att det inte kommer att dra sig särskilt mycket,när det bara är på 4 ställen av ca 120 maskor, tycker det borde jämna ut sig! Jag tänker mig också en I-corduppläggning och avmaskning för skojs skull.
Jag tar gärna emot åsikter om vad som blir bästa alternativet och andra glada tips och tillrop.
Ska bara sticka ett nystan boucle innan det blir uppläggning på kofta 2, förhoppningsvis ikväll. (Har dock - bara för att klargöra - inga som helst tankar på att slutföra denna innan Koft-KALens slut, nejnej, denna skall njutas kvällstid som ett bra vin.)

Idag rekommenderar jag - träningsvärk. Skaffa dig träningsvärk någonstans i kroppen på valfritt sätt, men det är något att hemligen njuta över att man åstadkommit så fort man rör sig. Jag gick på nya passet E-fit Familj med min 7-åring, där vi skulle jaga varandra som spindlar  - dvs på alla fötter och händer man har - runt salen, vilket gav mig ganska mycket smärtsamt härlig träningsvärk. Och ganska mycket skratt ihop med den där snabba, smidiga ungen som for iväg som en tarantella.

Så - till nästa gång! Träningsvärk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar