onsdag 28 januari 2015

Inreda med stickning - tveksamt - eller?

När makens morfar, som genom livet arbetade mycket med trä, dog, ärvde vi deras gamla kökssoffa som han gjort. Den är stor, tung, stabil och går att tränga ned extra rumpor på när stolarna runt matbordet inte räcker till. Dessutom kan den härbärgera dukar under locket - fast förr i tiden sov makens mor där när hon var liten, vilket barnen tycker är väldigt spännande.
I alla fall. jag såg någon på Online Stickcafe på Facebook som hade stickat ett sofföverdrag till sin kökssoffa, och då våran stackars soffa hade fått nöja sig med lite nedsuttna platta kuddar kände jag att det var dags.
Jag hittade ett tjockt boucle-garn från Sandnes i vitt som uppstickat liknar ett fårskinn, fast maskintvättbart, inhandlat på Bergboms Superbulky, rekommenderades stickor 8 och 20 meter på 50 g. Det fanns 9 nystan, vilket borde bli lite kort, så jag gick glatt upp till stickor 12 mm istället, lade upp 15 maskor och stickade på. På Ravelry svor alla över hur svårstickat superbulky boucle var, och det är ingen dröm och går inte fort. Boucle är ju liksom en mittråd och sedan många småloopar ut från den - som gjort för att fastna i med stickan, dra med sig vidare eller tolka som en annan maska. Jag satte i alla fall målet 1 nystan per kväll, det tog ungefär en timme - och om det blev någon tid över fick jag sticka något roligare. Ren produktion alltså.
Alltså tog det 10 kvällar - latade mig en kväll - och i morse valde alla barnen att sitta i kökssoffan på den tjocka, varma, mjuka, maskintvättbara fårskinnspläden och spilla mjölk.
 
För övrigt har jag börjat på Uppifrån-och-ned-kofta nr 2 enligt Dödergöks KAL, men återkommer med blider från den när man kan se att det kommer bli nåt...
Under pendling jobbar jag på med Pucker, som jag tycker är ett par otroligt häftiga och sanslöst svårförståeliga strumpor. Jag stickar på och fattar inte hur det växer fram så otroliga mönster under fingrarna. Känner på mig att jag kommer behöva ytterligare ett par på mig för att fatta... Är i alla fall på strumpa nr 2 och nere vid hälen - där jag trasslade till det lite vid intagningarna förra gången. Man tar inte in hälökningarna som vanligt vid sidan om hällappen, utan intagningarna skall liksom flyta in i mönstret, och där gjorde jag inte rätt på strumpa 1, så nu hoppas jag på att göra fel på samma sätt på strumpa 2...
 
Under 2015 kommer jag föra stashometer på inkommande och utgående garn efter ide från PlaySweetMusic. Jag tycker själv inte jag har jättemycket stash, men har svårt att mobilisera den, och har faktiskt inte en aning vad min stashometer kommer hamna på. Vad stickar jag i medel på en månad? Går jag plus eller minus?
I januari blev det i alla fall rätt klart:
IN: 180 m boucle.
90 m fun fur= 270 m
UT: 900 m (Koft-KAL)
90 m fun fur (till baby)
180 m boucle=1170 m
Alltså - januari -900 m.
 
I dag rekommenderar jag - P3 Dokumentär- Radiodokumentärer om vår nutidshistoria. Jag lyssnar i en podcastapp på mobilen, men välj själv det som passar i ditt liv. Jag började välja de avsnitt som lät mest spännande, men har sedan fortsatt, och även de som inte verkar jätteintressanta fångar in en. Hittills blev jag mest berörd av Kidnappningen av Uppsalastudenten, för det verkade så otroligt osannolikt alltihop.
 
Ta hand om er och varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar